14. 10. 2024

Školní rok 2024/2025 začal v rekordním počtu...

Školní rok 2024/2025 začal v rekordním počtu...

14. 10. 2024

První měsíc nového školního roku máme za sebou. Na otázky o tom, jak se rozběhl a co je nebo bude nového nám odpověděl Mgr. Vladimír Blažej, ředitel školy.

 

Kolik žáků nakonec na školu nastoupilo?
"Rozhodující je vždy datum 30. 09. příslušného školního roku, protože září je vždy obdobím změn. Někteří žáci přestupují oběma směry, někteří si studium rozmyslí, někteří nastoupí a vzápětí zjistí, že obor nezvolili dobře. To je už kolorit každého školního roku, počet se v úvodním měsíci vždy krystalizuje. Nakonec se vše ustálilo na počtu 604 žáků v 25 třídách, což je 93% kapacity školy. To je ale trochu zavádějící údaj, protože jsme před velkou koncepční stavbou a upřímně, ještě tak 15 žáků bychom někam umístili, ale to bychom byli "ne pod střechu", ale už i trochu nad ní."

 

Jak zvládáte tento počet? Má to nějaká úskalí?
"Úskalí to má zejména v praktickém vyučování, chybí nám kompletní dílenský areál v Hlušicích. Trochu historického úsměvu - před pár lety jsme přemýšleli, jak efektivně naložit s budovou školy na novobydžovském náměstí. Teď jsme rádi, že ji máme, v přízemí je cvičná kavárna, zasedací místnost a šatny, v prvním patře cvičné dílny pro žáky 1. ročníku technických oborů a v druhém patře kompletní prostory pro obor Elektrikář-silnoproud. Co pokládám za zvládnutí útesů, je personalistika, podařilo se nám zajistit výuku pedagogy všech typů, což je výborné. Těší mne další příchody odborníků z praxe z jičínských společností KOBIT a CS CARGO. Opět nadstandardní je spolupráce s profesními partnery, bez kterých bychom si praktické vyučování těžko představovali. A další útok na kapacitu jsou ubytovací možnosti domova mládeže, proto jsme zahájili jednání o případném využití dalšího areálu v majetku kraje, který je v bezprostřední blízkosti školy a v budoucnu bude opuštěn. Plná jsou střediska v Chlumci nad Cidlinou, Hlušicích i v Novém Bydžově Na Švarcavě. Je to ale mnohem lepší, než kdybychom byli poloprázdní."

 

Bude pokračovat podpora ukrajinských žáků?
"Trochu historie, v roce 2017 jsme zahájili spolupráci se Lvovskou oblastí a do Nového Bydžova přišla řada ukrajinských studentů. Vesměs to byli skvělí kluci a dívky, někteří z nich i úspěšně odmaturovali včetně češtiny, aniž by jim někdo věnoval nadstandardní péči jako nyní. Byli prostě motivovaní a já strašně rád vzpomínám třeba na Stanislava Zelenka, Romana Jakobčuka či Dmytro Kozaka i na problémy, které nám některé orgány zkoušely činit. V tomto školním roce máme 24 ukrajinských žáků a z hlediska přístupu je dělíme zhruba na dvě poloviny. Prostřednictvím naší pedagožky Taťány Babijové jim nabízíme pravidelnou výuku českého jazyka a účast je zhruba 30-40%, přičemž někteří z nich jazykem nevládnou. Je nám jasné, že pro řadu z nich byla tragédie opustit svou zemi a jít do neznáma, ale trochu adekvátnější reakce vzhledem k přístupu našich lidí bychom od určité části očekávali. Ale řada z nich si naopak naši podporu zaslouží."

 

Sice je teprve začátek roku, ale co se už ve škole odehrává?
"Odehrává se ostrý start ve všech rovinách, v materiálně technické, investiční, personální i pedagogické. Je to sprint a ve škole, jako je naše, stále čelíme různým výmyslům z různých oblastí, které se nazývají reformy, aby za několik let byly tyto reformy reformovány. Příklady bych mohl sloužit mnohými, historie je moje velká učitelka. Co nás všechny naplňuje, jsou úspěchy našich žáků, zájem firem o naše absolventy, vzdělávání dospělých (letos 42 frekventantů oborů s výučním listem), baví nás smysluplné investice od IT až po strojní a technické vybavení. Pro naše kolegyně a kolegy v nepedagogické sféře konáme vše pro jejich adekvátní odměňování, to samé se děje ve vztahu k našim špičkovým pedagogům a třeba i k třídním učitelům, které považuji za hybatele pedagogického působení. Dát složitý mechanismus naší školy a všech segmentů v ní do optimální logistické podoby není skutečně žádná procházka. Co nás určitě trápí, je čím dál více psychická labilita řady žáků včetně jejich problémů, které jsou mnohdy za problémy pouze považovány a mnohdy mylně. Média kolem sebe chrlí příběhy o různých anomáliích a mnohdy ti, kteří žádnou anomálií zasaženi nejsou, si řeknou, hele vždyť já bych to také tak mohl prožívat. Bude to velký boj o to vrátit některé naše teenagery do normálních poloh. Ale asi jsme od toho napravovat to, co různí pseudopedagogové a aktivisté v horším slova smyslu způsobili."

 

Jaké další akce škola v tomto školním roce plánuje?
"Nás čekají velké investice, v Hlušicích bychom v listopadu měli zahájit díky našemu zřizovateli stavbu moderního dílenského areálu, zde řešíme i energetickou optimalizaci další haly. V Novém Bydžově dokončíme úpravu okolí naší hlavní budovy, ve které je sídlo školy. Plánujeme nové technologické vybavení, ať už to je IT nebo diagnostika nebo vybavení potravinářských provozů a školních jídelen. Pokračovat bude Interní akademie školy pro naše talenty, zúčastníme se velkého množství soutěží odborných dovedností. Naši pedagogové i žáci se opět zúčastní RALLY DAKAR v Saúdské Arábii, připravujeme mezinárodní spolupráci v rámci VISSEGRAD FUNDS, sami budeme pořádat čtyři soutěže odborných dovedností. Pořádáme obrovský seriál akcí pro základní školy, počínaje Domem mladého technika a řemeslníka, pokračuje soutěžemi "Peče celá Cidlina" a "MASTER CHEF junior" a třeba velkou soutěží "Já už to znám, umím" i Dny otevřených dveří včetně Vánočních trhů. Ale to bych mohl mluvit dlouho. Naše práce je pestrá a rozhodně není unifikovaná. Věřím, že to pochopí i ti, kteří znají školu jenom ze tříd a školních chodeb. Já děkuji všem, kteří naši káru takto táhnou, bez týmové práce by to prostě nešlo, dobře sladěný tým je vždy více než jedinec."

 

Mgr. Petra Hrnčířová, zástupce ředitele

×