Doučování českého jazyka pro ukrajinské žáky na SŠTŘ Nový Bydžov
Doučování českého jazyka pro ukrajinské žáky na SŠTŘ Nový Bydžov
28. 03. 2025
Doučování českého jazyka pro ukrajinské žáky probíhá pravidelně od října 2024 pod vedením lektorky Mgr. Taťány Babijové. Výuka se koná střídavě každou středu a čtvrtek v odpoledních hodinách od 15:00 do 17:15. Skupinu tvoří sedm žáků, kteří se aktivně a s chutí zapojují do výukového procesu. Cílem doučování je pomoci žákům z Ukrajiny zlepšit jazykové a komunikační dovednosti, překonat jazykové bariéry a získat větší jistotu při každodenní komunikaci i při školní výuce v různých předmětech.
Během lekcí se žáci postupně seznamují s pravidly české gramatiky a učí se je používat v praxi. V hodinách se pravidelně procvičuje gramatika – již jsme probrali a upevnili vyjmenovaná slova, intenzivně se věnovali shodě podmětu s přísudkem a procvičili různé druhy těchto konstrukcí. Důraz klademe na pravopis – kdy psát měkké a kdy tvrdé „y“ podle stanovených pravidel. V současné době se zaměřujeme na vzory podstatných jmen, kde se žáci učí rozlišovat jednotlivé vzory a správně je přiřazovat k podstatným jménům, a vhodné používání v textu i ústním projevu.
Atmosféra na doučování je přátelská, podporující a motivující. Žáci se nebojí mluvit – hlásí se, ptají se, chodí dobrovolně psát a vypracovávat jazyková cvičení na tabuli, aktivně se zapojují a spolupracují s lektorkou. Každou hodinou dělají postupné pokroky a zlepšují svou úroveň češtiny. Viditelně se zlepšují nejen v porozumění a psaní, ale i v mluveném projevu.
Kromě gramatiky se žáci seznamují také s běžnými komunikačními tématy – jídlo a nápoje, volný čas, oblečení, denní činnosti, zdraví a nemoci a další, která žákům pomáhají lépe se dorozumět v různých životních situacích. Součástí výuky jsou pravidelné diktáty, zaměřené na aktuálně probranou gramatiku, díky kterým si žáci upevňují pravopis a gramatické jevy v praxi. Každý týden dostávají pracovní listy s domácími úkoly, které se snaží samostatně vypracovat. Následující hodinu pak společně vše kontrolujeme, vysvětlujeme případné chyby a znovu si procvičujeme obtížnější jevy.
Věřím, že s každým naším setkáním se bude u žáků snižovat jejich jazyková bariéra a že si z doučování odnesou nejen pevné základy češtiny, ale také větší sebevědomí a radost z komunikace v českém jazyce. Díky pravidelné práci pod vedením paní lektorky se u žáků zvyšuje nejen jazyková úroveň, ale i jejich sebejistota při používání češtiny v běžné komunikaci.
Mgr. Taťána Babijová, učitelka všeobecných předmětů